Vanliga Frågor & Svar
Bokningar
Att boka din plats på en av våra kurser är enkelt! Besök vår kurssida och välj den kurs du är intresserad av. Vi är här för att göra din bokningsprocess så smidig som möjligt.
För att underlätta för dig att göra ändringar i din bokning, har vi en bokningspolicy som klargör våra regler för ombokningar och avbokningar. Känn dig fri att kika där för att få all information du behöver.
För att göra betalningen smidig för dig har vi olika alternativ beroende på om du bokar privat, företag eller som avtalskund. Om du inte är avtalskund med oss, kan du betala via bankgiro eller Swish innan kursstart.
Bankgiro: 5066–9019
Swish: 123 388 1505
Märk inbetalningen med ditt Namn och bokningsreferens.
Avtalskunder får en faktura efter avslutad kurs.
For international customers
If you are not an invoice customer with us, your course must be paid in advance before the course starts.
IBAN: SE5080000810599733008966
Swift address: SWEDSESS
Bank: Swedbank in SEK
Type your name and booking reference as message on your payment.
Kontakta oss på invoice@omc.nu så hjälper vi dig att komma igång med förmånerna som avtalskund hos oss.
Vi förstår hur frustrerande det kan vara att inte få viktig kommunikation. Kolla gärna din skräppostmapp för att vara säker på att våra mejl inte hamnat där. Om du fortfarande inte hittar dem, tveka inte att höra av dig till oss på kursbokning@omc.nu. Vi hjälper dig gärna och ser till att allt kommer på plats.
Behörighet och certifikat
Om du har frågor angående behörighetskrav rekommenderar vi att du tar kontakt med Transportstyrelsen. För att underlätta din sökning, kan du börja med att kolla i Behörighetsguiden på deras webbplats.
Om du är osäker på vilken kurs som är lämplig för dig, rekommenderar vi att du först pratar med din arbetsgivare. Om du fortfarande är osäker efter det, är Transportstyrelsen den bästa instansen att kontakta för frågor om certifikat och behörighet. Innan du ringer dem, kan det vara en bra idé att ta en titt i Behörighetsguiden för att se om du hittar den information du behöver där.
Vi förstår att det är viktigt för dig att få tillgång till ditt certifikat så snart som möjligt. Vi lägger in ditt certifikat hos Transportstyrelsen inom en vecka från kursens slut, förutsatt att alla förkunskapskrav är uppfyllda, du har blivit godkänd på kursen och att den är betald. För avtalskunder som vi fakturerar är betalning inte ett krav för att processen ska påbörjas.
Boende i samband med kurs
För att boka boende på vårt kurshotell på Öckerö, besök gärna vår bokningssida på kurshotellet Öckerö. Där kan du enkelt göra din bokning och se till att din vistelse blir bekväm och bekymmersfri.
Tyvärr, för tillfället kan vi inte erbjuda boende genom ÖMC på Rindö. Men oroa dig inte, det finns alternativ tillgängliga! I Vaxholm, cirka 10-20 minuter bort med bil och färja, finns det hotell. Dessutom finns det bed & breakfast på Rindö, bara en kort 10-minuters promenad från vår anläggning. Vi hjälper dig gärna att hitta det bästa boendet som passar dina behov och önskemål.
Inför din kurs
För att du ska vara redo inför din kurs, skickar vi dig ett mejl ungefär 10 dagar innan kursstart. Där hittar du all den information du behöver för att förbereda dig inför kursen.
Om du inte ser mailet, kolla i din skräppostmapp.
För att säkerställa att du är redo för kursen, behöver du styrka att du uppfyller förkunskapskraven för det certifikat som kursen gäller. Du hittar all information om dessa krav på vår hemsida under respektive kurs. Dessutom inkluderar vi detaljerad information om detta i mejlet som skickas ut ungefär 10 dagar innan kursstart. Om du har några specifika frågor angående dokumentationen är du välkommen att kontakta oss. Vi finns här för att vägleda dig genom processen och se till att du känner dig trygg inför kursstarten.
Digitala förstudier - Seably
För att ge dig gott om tid att förbereda dig, får du tillgång till dina digitala förstudier ungefär 20-30 dagar innan kursstart.
Ja, du kan komma åt och arbeta med dina digitala förstudier offline om du använder dig av Seablys App och har laddat ner kursen i appen. Men observera att du behöver en stabil internetuppkoppling för att kunna göra proven, de går inte att göra i offline-läge.
Vi förstår hur frustrerande det kan vara att stöta på problem med dina digitala förstudier. För att få hjälp, kan du enkelt kontakta Seablys support genom att använda chattrutan som du hittar på Seablys startsida.
Om du inte har fått några mejl från Seably med information om dina förstudier, kolla gärna din skräppostmapp. Om du inte hittar dem där, tveka inte att höra av dig till oss på kursbokning@omc.nu. Det kan vara så att vi har fel e-postadress för dig, och vi är här för att hjälpa till och se till att du får all nödvändig information i tid.
Om du har slutfört dina digitala förstudier men ändå inte är godkänd och kan fortsätta, se till att du har verifierat din identitet och att proven har blivit godkända. Läs mer om detta på Seablys hjälpsida
Alla är välkomna att boka boende hos oss. Betalning skall ske innan din vistelse.
ÖMC är en ideell förening. Bor du hos oss går varje krona tillbaka till fortsatt utveckling av vår kursverksamhet som har som primära syfte att rädda liv till Sjöss.
Det är viktigt att antalet personer som sover i rummet är registrerade av säkerhetsskäl.
Vi erbjuder därför, för rumstyperna Dubbelrum och Dubbelrum Superior, utöver ordinarie rumsbokning plats för ett extra barn (upp till 8 år) att övernatta i befintliga sängar, till en kostnad av 200 kr/natt. Välj i så fall att göra en bokning för 3 personer. (Max 2 vuxna i rummet).
Nej, vi kan inte erbjuda detta då det är viktigt att antalet personer som sover i rummet är registrerade av säkerhetsskäl.
Du kontaktar oss på 031 – 97 65 91 mellan kl 07-16 på vardagar och 07-15 på helger.
Vid akuta frågor övrig tid ringer du vårt journummer 031 – 97 65 90 (knappval 9).
Det går alltid bra att mejla hotell@omc.nu
Kurshotellet är bemannat 07.00-15.00 under vardagar. Övrig tid ber vi ringa ÖMC:s telefonväxel 031-97 65 90.
Mellan 24:00-06:00 erhåller ÖMC kurshotell ingen generell service till gäster. Endast brådskande ärenden kommer att åtgärdas.
Vardagar/dagtid finns personal på ÖMC kontor.
Frukostbuffé, handduk och lakan ingår
Vi har gratis parkering, Wifi och HDMI-kabel.
Dagligt städ ingår ej om inget annat överenskommet. Vi städar efter utcheckning.
Du kommer att få en kod in till hotellet, så det går bra att checka in även om hotellet är obemannat (Koden kommer i ett mail innan incheckningstiden).
Mer information om in-checkning skickas till din mail innan din vistelse.
Du disponerar rummet från kl 15.00 ankomstdagen till kl 11.00 avresedagen
(kursdeltagare checkar ut innan kursstart sista dagen).
Frukostbuffé ingår i priset.
Vardagar
Måndag-fredag 07:00 – 08:30
Helger
Lördag – Söndag 08:00 – 10:00
Helgdagar 08:00 – 10:00
Om du går på kurs kan din frukost vara tidigarelagd pga kursstart.
Nej, vi har ingen restaurang.
Länken nedan tar er till TripAdviser och omdömen av restauranger i närområdet.
Har du bokat hotellrum via booking.com? Då har din betalning automatiskt redan blivit genomförd vid bokningstillfället.
Betalning skall vara ÖMC tillhanda före incheckning.
För att säkerställa att bokade rum är tillgängliga vid 15:00 på ankomstdagen skall rum vara betalade SENAST 11:00 samma dag.
Betalning sker med Kort via Stripe.
ÖMC erbjuder AVTALSKUNDER betalning mot faktura enligt avtal.
Önskar ditt företag/organisation skriva avtal med ÖMC kontakta invoice@omc.nu.
Du ringer vårt journummer, så hjälper vi dig.
Borttappad eller inlåst nyckelkort ersätts mellan 24:00-06:00 för en kostnad om 500kr.
Jour: 031-976590 (knappval 9)
Nej, vi har ingen möjlighet att erbjuda extra bäddar utöver ordinarie.