Crisis Management – Krishantering

Kursen är för dig som arbetar ombord på ett passagerar- och ro-ro passagerarfartyg med mer än 100 passagerare och med direkt ansvar för dessa passagerare i en nödsituation och behöver certifikatet (STCW Manila A-V/2 och TSFS 2011:116 bilaga 6).

I denna kurs använder vi uteslutande mycket erfarna lärare med tex en bakgrund som haveriutredare och goda kunskaper inom mänskligt beteendemönster i stressade situationer. Vi blandar teori & praktiska övningar med fokus på ett interaktivt lärande genom Case och gruppdiskussioner.

Läs mer på Transportstyrelsen

För att medverka på kursen Crisis Management finns inga formella krav, dock rekommenderar vi att man har god erfarenhet från sjöbranschen och helts någon form av fartygsbefälsbehörighet.

STCW Manila A-V/2 och TSFS 2011:116 bilaga 6

Utfärdande av certifikat
Efter genomgången och godkänd kurs registrerar vi dig som godkänd på Transportstyrelsens utbildarwebb. Detta ger dig behörighet att ansöka om certifikatet från Transportstyrelsen.

Du gör själv ansökan hos Transportstyrelsens E-tjänster.

Förnyelse av certifikat
Denna kurs skall förnyas efter 5 år eller kan förnyas utan kurs om sökanden har minst 90 dagar de senaste 5 åren där tjänstgöringen ska ha omfattat krav på utbildningen.

  • Lunch samt för- och eftermiddagsfika ingår.
  • Kursdeltagare får ej vara påverkad av alkohol eller droger. Påverkade deltagare avvisas från kurser. Full kursavgift debiteras.

Aktuella kursdatum

  • 18 nov
    Öckerö – Göteborg
  • 21 maj
    Rindö – Stockholm
  • Platser kvar
    Fåtal platser
    Fullbokad

Vanliga Frågor & Svar

Bokningar

Att boka din plats på en av våra kurser är enkelt! Besök vår kurssida och välj den kurs du är intresserad av. Vi är här för att göra din bokningsprocess så smidig som möjligt. 

För att underlätta för dig att göra ändringar i din bokning, har vi en bokningspolicy som klargör våra regler för ombokningar och avbokningar. Känn dig fri att kika där för att få all information du behöver.

För att göra betalningen smidig för dig har vi olika alternativ beroende på om du bokar privat, företag eller som avtalskund. Om du inte är avtalskund med oss, kan du betala via bankgiro eller Swish innan kursstart.

Bankgiro: 5066–9019
Swish: 123 388 1505

Märk inbetalningen med ditt Namn och bokningsreferens.

Avtalskunder får en faktura efter avslutad kurs.

For international customers
If you are not an invoice customer with us, your course must be paid in advance before the course starts.

IBAN: SE5080000810599733008966
Swift address: SWEDSESS
Bank: Swedbank in SEK

Type your name and booking reference as message on your payment.

Kontakta oss på invoice@omc.nu så hjälper vi dig att komma igång med förmånerna som avtalskund hos oss.

Vi förstår hur frustrerande det kan vara att inte få viktig kommunikation. Kolla gärna din skräppostmapp för att vara säker på att våra mejl inte hamnat där. Om du fortfarande inte hittar dem, tveka inte att höra av dig till oss på kursbokning@omc.nu. Vi hjälper dig gärna och ser till att allt kommer på plats.

Behörighet och certifikat

Om du har frågor angående behörighetskrav rekommenderar vi att du tar kontakt med Transportstyrelsen. För att underlätta din sökning, kan du börja med att kolla i Behörighetsguiden på deras webbplats.

Om du är osäker på vilken kurs som är lämplig för dig, rekommenderar vi att du först pratar med din arbetsgivare. Om du fortfarande är osäker efter det, är Transportstyrelsen den bästa instansen att kontakta för frågor om certifikat och behörighet. Innan du ringer dem, kan det vara en bra idé att ta en titt i Behörighetsguiden för att se om du hittar den information du behöver där.

Vi förstår att det är viktigt för dig att få tillgång till ditt certifikat så snart som möjligt. Vi lägger in ditt certifikat hos Transportstyrelsen inom en vecka från kursens slut, förutsatt att alla förkunskapskrav är uppfyllda, du har blivit godkänd på kursen och att den är betald. För avtalskunder som vi fakturerar är betalning inte ett krav för att processen ska påbörjas.

Boende i samband med kurs

För att boka boende på vårt kurshotell på Öckerö, besök gärna vår bokningssida på kurshotellet Öckerö. Där kan du enkelt göra din bokning och se till att din vistelse blir bekväm och bekymmersfri.

Tyvärr, för tillfället kan vi inte erbjuda boende genom ÖMC på Rindö. Men oroa dig inte, det finns alternativ tillgängliga! I Vaxholm, cirka 10-20 minuter bort med bil och färja, finns det hotell. Dessutom finns det bed & breakfast på Rindö, bara en kort 10-minuters promenad från vår anläggning. Vi hjälper dig gärna att hitta det bästa boendet som passar dina behov och önskemål.

Inför din kurs

För att du ska vara redo inför din kurs, skickar vi dig ett mejl ungefär 10 dagar innan kursstart. Där hittar du all den information du behöver för att förbereda dig inför kursen. 

Om du inte ser mailet, kolla i din skräppostmapp.

För att säkerställa att du är redo för kursen, behöver du styrka att du uppfyller förkunskapskraven för det certifikat som kursen gäller. Du hittar all information om dessa krav på vår hemsida under respektive kurs. Dessutom inkluderar vi detaljerad information om detta i mejlet som skickas ut ungefär 10 dagar innan kursstart. Om du har några specifika frågor angående dokumentationen är du välkommen att kontakta oss. Vi finns här för att vägleda dig genom processen och se till att du känner dig trygg inför kursstarten.

Digitala förstudier - Seably

För att ge dig gott om tid att förbereda dig, får du tillgång till dina digitala förstudier ungefär 20-30 dagar innan kursstart. 

Ja, du kan komma åt och arbeta med dina digitala förstudier offline om du använder dig av Seablys App och har laddat ner kursen i appen. Men observera att du behöver en stabil internetuppkoppling för att kunna göra proven, de går inte att göra i offline-läge.

Vi förstår hur frustrerande det kan vara att stöta på problem med dina digitala förstudier. För att få hjälp, kan du enkelt kontakta Seablys support genom att använda chattrutan som du hittar på Seablys startsida.

Om du inte har fått några mejl från Seably med information om dina förstudier, kolla gärna din skräppostmapp. Om du inte hittar dem där, tveka inte att höra av dig till oss på kursbokning@omc.nu. Det kan vara så att vi har fel e-postadress för dig, och vi är här för att hjälpa till och se till att du får all nödvändig information i tid.

Om du har slutfört dina digitala förstudier men ändå inte är godkänd och kan fortsätta, se till att du har verifierat din identitet och att proven har blivit godkända. Läs mer om detta på Seablys hjälpsida

Betalning & Avbokning

Detta formuläret är bara för dig som redan har en HOTELLBOKNING hos oss och vill betala din bokning eller göra en avbokning.

Du behöver tillgång till Bokningsnummer och Efternamn som angavs vid hotellbokningen.
OBS! Om du går en kurs hos oss och har gjort en hotellbokning har du fått två olika bokningsnummer. 
1. Bokningsnummer för din hotellbokning (skall användas nedan). 
2. Bokningsnummer för ditt deltagande i kursen (kan ej användas i formuläret nedan).

Vill du istället göra en hotellbokning klicka här.